Pidän itseäni hyvänä myyjänä

18.12.2024

Tiedän, että jo otsikolla saan osan skippaamaan tämän kirjoituksen, tai lukemaan sen mielikuvalla, että mitä tuo käppänä kukkoilee.

Olen keskinkertaisena myyjänä taivaltanut tuulessa ja tuiskussa 1980 -luvulta 2020 -luvulle.
Opetellut silloin, kun en ole laiskotellut. Olen face to face -kaupassa pärjännyt aina aika hyvin, mutta ollut samaan aikaan tosi surkea puhelimesssa. Kun olisi pitänyt soittaa, olen laittanut sähköposteja ja odottanut, että joku tärppäisi. Eihän ne tärppää, jos ei satumaisella tuurilla osu keskelle toisen tarpeita.


Puhelinmyyntiä lähdin opettelemaan, kun ärsytti olla siinä niin huono. Lähdin tekemään työtä lehtimyyjänä, buukkarina, liittymäkauppiaana. Kiersin kaikki mahdolliset paikat, mutta tulos jäi aika vaatimattomaksi. Yhdessä paikassa oli erinomainen myyntikoulutus. Nuori nainen koulutti meitä viikon ajan kädestä pitäen omaten iästään huolimatta vahvan kokemuksen alasta. Hänen koulutuksensa jälkeen olin sen paikan paras myyjä.

Nykyaikainen myyntityö on osiensa summa. Koostuen tosi taitavasta ja pitkäjänteisestä sosiaalisen median taitamisesta, myynnistä niin puhelimessa, sähköposteissa ja LinkedInissä. Jotain mainitakseni.

Hyvä myyjä omaa useita tärkeitä ominaisuuksia ja taitoja, jotka auttavat häntä menestymään myyntityössä. Tässä muutamia keskeisiä piirteitä:

  1. Kuuntelutaito: Hyvä myyjä osaa kuunnella asiakasta tarkasti ja ymmärtää heidän tarpeensa ja toiveensa. Tämä auttaa tarjoamaan juuri oikeanlaisia ratkaisuja.

  2. Tuotetuntemus: Hyvä myyjä tuntee myymänsä tuotteet tai palvelut perinpohjaisesti ja osaa vastata asiakkaiden kysymyksiin asiantuntevasti.

  3. Ihmistuntemus: Hyvä myyjä osaa lukea ihmisiä ja mukauttaa lähestymistapansa eri asiakastyyppeihin. Tämä auttaa luomaan luottamusta ja rakentamaan pitkäaikaisia asiakassuhteita.

  4. Positiivinen asenne: Hyvä myyjä on innostunut ja positiivinen, mikä heijastuu myös asiakkaisiin. Positiivinen asenne auttaa myös käsittelemään vastoinkäymisiä ja pitämään motivaation korkealla.

  5. Tavoitteellisuus: Hyvä myyjä asettaa itselleen selkeitä tavoitteita ja pyrkii määrätietoisesti saavuttamaan ne. Tavoitteellisuus auttaa pitämään fokuksen ja parantamaan myyntituloksia.

  6. Neuvottelutaidot: Hyvä myyjä osaa neuvotella ja löytää molempia osapuolia tyydyttäviä ratkaisuja. Tämä taito on erityisen tärkeä kaupan päättämisessä.

  7. Joustavuus ja sopeutumiskyky: Hyvä myyjä pystyy mukautumaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja asiakkaiden tarpeisiin. Tämä auttaa pysymään kilpailukykyisenä ja vastaamaan markkinoiden vaatimuksiin.

    Nämä ominaisuudet yhdessä tekevät myyjästä menestyvän ja arvostetun ammattilaisen. Onko sinulla jotain erityistä, mitä haluaisit tietää myyntityöstä?

    Ota yhteyttä. Katsotaan, voinko auttaa.
    Rauno